Kohti inklusiivista varhaiskasvatusta

”Kohti inklusiivista varhaiskasvatusta” on Opetushallituksen rahoittama täydennyskoulutushanke, jossa järjestetään kolmesta osiosta koostuva täydennyskoulutusohjelma varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Savonlinnan kesäyliopisto koordinoi hanketta ja toteuttaa alueellaan järjestettävän koulutuksen, Kainuun kesäyliopisto – Oppimiskeskus Kainula, Keski-Pohjanmaan kesäyliopisto ja Jyväskylän kesäyliopisto toteuttavat koulutukset omilla alueillaan. Hanke toteutetaan 2024–2025.

Hanke kokoaa 60 varhaiskasvattajaa eri puolilta Suomea yhteisiin koulutuspäiviin ja alueellisiin soveltaviin reflektiopäiviin kehittämään tasa-arvoista varhaiskasvatusta inkluusion ja varhaiskasvatussuunnitelmien täytäntöönpanon avulla. Koulutuksessa vaihtelevat teoriaopiskelu, vertaisreflektio, kokeilut ja työyhteisössä jakaminen. Koulutuksen tavoitteena on varhaiskasvatushenkilöstön osaamisen vahvistaminen etenkin inkluusion periaatteiden toteuttamisessa ja uusien pedagogisten toimintatapojen käyttöön ottaminen. Välineeksi on valittu kielitietoisuuteen ja leikkiin liittyvien pedagogisten ratkaisujen kehittäminen.

KOULUTUKSEN OSIOT:

1. Kielitietoisuus osana leikkipedagogiikkaa

Keskeiset sisällöt:
– Kielellisten taitojen vahvistaminen ja lasten kiinnostuksen herättäminen kieleen leikissä
– monikielisyyden huomioiminen ja muu kielellisen osaamisen vaihtelu modernin leikkipedagogiikan keinoin
– kielitaidon osa-alueet varhaiskasvatusikäisillä: puheen ymmärtäminen ja tuottaminen, aktiivinen ja passiivinen sanavarasto
– kielitietoisen leikkipedagogiikan edellyttämä osaaminen kasvattajalta, tiedot, taidot, asenteet

Osio sisältää 2 vuorovaikutteista, verkossa toteutettavaa koulutuspäivää ja 2 alueryhmäkohtaista reflektiotyöskentelypäivää.

Aikataulu: Osio järjestetään keväällä 2025. Aikataulu ilmoitetaan syksyllä 2024.

2. Inklusiivisuus varhaiskasvatuksessa

Keskeiset sisällöt:
– Inklusiivisuus käsitteenä varhaiskasvatuksen kontekstissa: mitä tarkoittaa, ketä koskee
– Inklusiivinen toiminta 1) arvojen ja asenteiden 2) toimintakulttuurin, 3) pedagogisten ratkaisujen, 4) vuorovaikutuksen 5) oppimisympäristön näkökulmista
– Inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen

Osio sisältää 2 vuorovaikutteista, verkossa toteutettavaa koulutuspäivää ja 2 alueryhmäkohtaista reflektiotyöskentelypäivää.

Aikataulu: Osio järjestetään keväällä 2025. Aikataulu ilmoitetaan syksyllä 2024.

3. Leikkipedagogiikan kehittäminen

Keskeiset sisällöt:
– Leikin itseisarvo ja rooli lapsen kehityksessä ja oppimisessa
– Inklusiivinen, kaikille yhteinen leikki ja aikuisen rooli leikissä
– Leikin jatkuvuus ja pitkäkestoisuus tuokioiden/vapaan leikin hetkien sijaan, leikkimaailmojen
rakentaminen
– Leikin havainnointi ja dokumentointi sekä oman toiminnan reflektointi

Osio sisältää 2 vuorovaikutteista, verkossa toteutettavaa koulutuspäivää ja 2 alueryhmäkohtaista reflektiotyöskentelypäivää.

Aikataulu: Osio järjestetään keväällä 2025. Aikataulu ilmoitetaan syksyllä 2024.

Koulutukseen ilmoitautuminen avautuu myöhemmin.

Lisätiedot: Maarit Viljakainen, puh. num. + 044 9018960, sähköposti maarit.h.viljakainen@jyu.fi