Kurkistuksia tasa-arvon ja lapsuuden historiaan - Minna Canthin ja historiantutkimuksen matkassa

Anna Kantanen, Karoliina Puranen-Impola, Sampo Jalovaara, Kaisla Tarvainen, Kristiina Niemi-Kaija, 31.12.2022

Tervetuloa viettämään aikaa historian parissa!  Opas tarjoaa opettajalle valmiin oppimateriaalin, jonka avulla opettaja voi toteuttaa Minna Canthiin sekä tasa-arvon ja lapsuuden historiaan liittyviä työpajoja 7-luokkalaisille sekä soveltaen 6-8-luokkalaisille.

Opas sisältää valmiin ”miniluennon” historiantutkimuksen luonteesta. Ajatuksena on tutustuttaa oppilaita historiantutkimukseen sekä osoittaa, kuinka monenlaista lapsuutta ja erilaisia perheitä oli olemassa entisaikaankin. Näitä asioita tutkitaan myös aktiivisesti historiantutkimuksen saralla. Lisäksi oppaassa on tehtäviä, jotka osoittavat menneisyyden moninaisuutta ja innostavat oppilaita uskomattoman historian pariin.  Oppaan lopussa on kuhunkin tehtävään liittyvää tulostettavaa materiaalia.

Opas on muokattu vuonna 2019 JYUniorit Lasten ja nuorten yliopistossa toteutetun työpajan sekä siihen tuotetun aineiston pohjalta huomioiden perusopetuksen opetussuunnitelman linjaukset historian oppiaineessa. Oppaan ovat laatineet Jyväskylän yliopiston Historian ja etnologian laitos, Jyväskylän kesäyliopisto ja Jyväskylän yliopiston Avoimen tiedon keskuksen tiedemuseo. Oppaan tuottamista on tukenut Jyväskylän yliopistosäätiö. Oppaan tekstit on julkaistu CC BY-NC-SA lisenssillä ja kuvat CC BY-NC-ND lisenssillä. Voit käyttää ja jakaa oppaan tekstejä vapaasti, mutta sinun on mainittava kirjoittajat sekä merkittävä, mikäli olet tehnyt muutoksia teksteihin.

LATAA MATERIAALIT TÄÄLTÄ:
Opas