Erasmus+ kokemus Italiassa

Kesäyliopiston Tuomo Kuivalainen oli Erasmus+ koulutuksessa toukokuussa 2022

Viime vuosina koulutuskentällä erilaisista videovälitteisistä etäkokouksista ja koulutuksista on tullut jokapäiväistä arkea, ja vaikka tämä yhtäkkinen digiloikka näyttää kuinka helposti tieto matkustaa, niin kokemus ei välity yhtä helposti. Siksi tartuin mielelläni tilaisuuteen, kun mahdollisuus lähteä Erasmus+ -koulutukseen Suomen Kesäyliopistot Ry:n kautta tuli eteeni tänä keväänä. Toukokuun alussa matkustin viikon mittaiseen Stress Management to improve teaching performance and personal life of teachers combined with Outdoor Team Building and Outdoor Education -koulutukseen Soveratoon, Etelä-Italiaan.

Oliivipuita

Aivan Italian saappaanmuodon pohjassa sijaitsevassa merenrantakaupungissa Soveratossa JUMP Training Academy – Associazione Jump järjestää opetus- ja koulutusalan ammattilaisille koulutuksia vuoden ympäri. Kouluttajan kautta järjestyi myös viihtyisä b’n’b -majoitus, joten koulutustilat löytyivät kirjaimellisesti kulman takaa majoituksesta. Lentokenttäkyydityskin hoitui kouluttajaorganisaation puolesta, ja kyydit järjestettiin ovelta ovelle osallistujan aikataulun mukaan. Samalla viikolla järjestettiin yhteensä neljä eri koulutusryhmää, ja aamupäivien oppitunteja lukuun ottamatta viikon ohjelma järjestettiin yhteisesti kaikkien koulutusten osallistujille. Muut osallistujat olivat opetus- ja hallintohenkilöstöä perusopetuksen ja toisen asteen oppilaitoksista Puolasta, Espanjasta, Romaniasta, Latviasta ja Liettuasta.

Valitsemassani koulutuksessa oli hyvin henkilökohtainen ote, sillä tiivis ryhmä mahdollisti keskustelun jokaisen osallistujan henkilökohtaisesta näkökulmasta. Stressinhallintaa käsiteltiin stressin lähteiden tunnistamisen ja erilaisten hallintakeinojen näkökulmasta. Myös stressin fysiologisia perusteita käsiteltiin, ja ryhmästä jäi kaiken kaikkiaan keskusteleva ja rento tunnelma.

Vapaan sivistystyön kentältä mukaan tuleminen toi muihin osallistujiin nähden erilaista näkökulmaa, ja muiden osallistujiin tutustuessa oli selvää, että Suomen koulutuksen maine maailmalla on edelleen vahva. Verkostoituminen ja kokemusten vaihtaminen vahvistavat omaa ammatillista identiteettiäni, sekä tuovat henkilökohtaisesti laajempaa käsitystä koulutuskenttään erilaisissa Euroopan maissa.

Koulutusviikko sisälsi myös paljon erilaista vapaa-ajan ohjelmaa. Osallistujiin tutustumisen lisäksi paikallista kulttuuria pääsi tarkastelemaan kaupunkikierrosten, kulttuurikohteiden ja luonnon läheisyydessä. Soverato on rauhallinen merenrantakaupunki, ja aurinkoinen sää sekä runsas ulkoilu tekivät koulutukseen viihtyisät puitteet. Esimerkiksi vanhan Soveraton kallioilta aukeavat oliivipuiden rivistöt, lomakausien ulkopuolella uneliaan Badolaton kapeat ja jyrkät tiet tai sypressien reunustama vanha luostari olivat kaikki tunnelmallisia kohteita, jotka näyttivät erilaisia puolia Calabrian alueesta.

Koulutusreissusta jäi mukaan paljon muutakin kuin kurssitodistus. Keski-Suomen kuntien opettajien täydennyskoulutusverkoston parissa työskentely on yksi antoisimpia ja mielenkiintoisimpia tehtäviäni kesäyliopistossa, ja Erasmus+ kokemus tuo etenkin siihen näkökulmaa ja motivaatiota. Olen saanut myös omiin opetustehtäviini lisää intoa, ja varaslähtö kesään Välimeren auringon alla ei myöskään ollut pahitteeksi – todellista stressinhallintaa parhaimmillaan.

Tuomo Kuivalainen, koulutussuunnittelija

Erasmus+ osallistujien ryhmäkuva