Blogi: Demokratialeirillä opettamassa ja itsekin oppimassa, Sara Salomaa

#tieteentiedotusry #tiedekasvatus #valtio-oppi #tiedettäkaikille

Lasten yliopisto järjesti syyslomaleirin 14.–16.10. yliopiston Lähde-kirjaston tiloissa. Työskentelin yhtenä syyslomaleirin ohjaajista työparini kanssa. Kaksi muutakin työparia olivat mukana eli meitä oli yhteensä kuusi opiskelijaa tutustuttamassa alakouluikäisiä, 7–11-vuotiaita lapsia niinkin monimutkaiseen ja kiinnostavaan ilmiöön kuin demokratia. Työparini opiskelee filosofiaa, kaksi historiaa ja kaksi muuta taloustiedettä. Meitä oli osaava porukka siis koossa. Tulin tähän projektiin mukaan innostuneella ja odottavalla asenteella. Minulla on jo ennestään kokemusta lasten ohjaamisesta, mutta tiedekasvatus oli minulle uutta. Pystyin hyvin yhdistämään leirin ohjaamiseen elämänasenteeni, jonka mukaan joka päivä on mahdollisuus oppia uutta. Tunsin itseni motivoituneeksi ohjaamaan lapsia tieteen kiehtovaan maailmaan. Olen iloinen, että sain työparikseni leirikonkarin, jonka kanssa työskentely oli sujuvaa. Pystyin luottamaan häneen joka tilanteessa, ja myös kysymään neuvoja.

Politiikka on kaikkialla - myös lasten elämässä

Valtiotieteen opiskelijana minua kiehtovat erityisesti kysymykset vallasta, poliittisista oikeuksista sekä se, kuinka politiikkaa voi tehdä empatia edellä. Valtiotieteiden opiskeleminen on opettanut minulle, että politiikkaa on lähes kaikkialla yhteiskunnassa. Ympärillämme on maailma, jota voi toisinaan olla vaikea hahmottaa. Minusta on kuitenkin tarpeellista tiedostaa ja ymmärtää, että meillä jokaisella on yhteiskunnan kansalaisina erilaisia velvollisuuksia ja oikeuksia. Kansalaistaitojen opettaminen lapsille on minusta äärimmäisen tärkeää. Miksi ajattelen näin? Jokaisella meistä on kykyjä, joita haluamme päästä hyödyntämään elämässä, niin koulussa kuin koulun ulkopuolellakin. Kun lapsiin juurrutetaan lempeästi, että he voivat vaikuttaa asioihin, saavat he turvallisen ympäristön pohtia, kysellä ja kasvaa aktiivisiksi kansalaisiksi. Usko ja luottamus omiin kykyihin kasvaa, ja motivoi tavoittelemaan yhä korkeammalle. Minulle leiripäivien suurin palkinto oli nähdä lapset iloisina työn touhussa rakentamassa Välkkymaata - unelmiensa kaupunkia.

Inspiroivaa ihmettelyä ja sukellusta tiedon äärelle

Eräänä tehtävänä vanhimman lapsiryhmän kanssa keskustelimme yhdessä siitä, millaisia aiheita oli uutislähetyksissä. Tällainen arkipäiväinen juttu ja siitä keskusteleminen on mielestäni hyvä tila, jossa lapset saavat itse kertoa ajatuksistaan ja pohtia, mitä yhteiskunnassa oikein tapahtuu. Lapset tykkäsivät myös paljon äänestämisestä, se oli heille selvästi opettavainen kokemus hauskuutta unohtamatta. Lapset lähtivät hymyssä suin leiripäivien päätteeksi, mikä vahvisti ajatustani siitä, että olen oikeassa paikassa oikeassa tehtävässä.

Yksi suurimmista syistä, miksi halusin tulla ohjaamaan demokratia-aiheista syyslomaleiriä, olikin se, että haluan tehdä omalta osaltani politiikasta lähestyttävämpää ja ymmärrettävämpää. Minusta lapsia oli todella mukavaa ohjata, sillä he olivat uteliaita ja ihmettelivät avoimesti asioita. Juuri avointa ja uteliasta asennetta ihailinkin lapsissa, ja he inspiroivat minua jatkamaan tieteen esittelyä. Koin, että sain paljon leiriltä, vaikka en ole käynyt yhtäkään kurssia pedagogisia opintoja. Opin tämän leirin aikana monia asioita. Esimerkiksi sen, että tiede on pohjimmiltaan väline, jolla voi löytää vastauksia tämän maailman kysymyksiin. Ihmettely ja miksi – kysymysten esittäminen on minusta jokaisen tieteilijän työn lähtökohta. Pienistä ihmisistä voi tulla suuria tieteilijöitä. Tärkeintä on uskaltaa sukeltaa tiedon mereen.

Syyslomaleirillä testattiin Tieteen tiedotus ry:n hankkeessa kehiteltyjä tehtäviä ja menetelmiä.

TT-ilman taustaa.png