Filosofiaa JYUniorit - Lasten ja nuorten yliopistossa
JYUniorit eli Lasten ja nuorten yliopisto täytti keväällä kunnioitettavat 10 vuotta. Juhlavuotta juhlistettiin myös filosofian merkeissä! Filosofia on ollut mukana JYUniorit-toiminnassa syksystä 2018 alkaen, jolloin jalkauduttiin toteuttamaan Jyväskylän keskusta-alueen ulkopuolelle Mankolan koulun iltapäiväkerho. Filosofiakerhon nimeksi syntyi filosofian opiskelijoiden ja kerhovetäjien keskinäisessä aivoriihessä ”Ajattelun aarrearkku”. Nimivalinnalla pyrittiin kuvaamaan filosofisen toiminnan ydintä. Filosofiassa voi aina oppia uutta, eikä siinä koskaan tule valmiiksi. Filosofia myös mahdollistaa uusien ajatusten syntymistä eli on ehtymätön aarrearkku. Aarrearkun sisältöä kantaa ajattelun muodossa mukanaan aina.
Symbolisen tason lisäksi kenkälaatikosta rakennettu konkreettinen aarrearkku otettiin käyttöön kerhotoiminnan pedagogiikassa. Aarrearkkuun sijoitettiin joka viikko jotain uutta: ensimmäisellä viikolla lasten kanssa luodut säännöt ja myöhemmin muita tuotoksia.
Ajatuskokeita, leikkejä ja ääneen ajattelua
Ajattelun aarrearkun siivittämänä filosofia on ollut mukana toiminnassa erilaisten tapahtumien muodossa vuosien kuluessa. Tänä vuonna järjestettiin ensimmäistä kertaa pitkäkestoisempana toteutuksena viikon kestävä filosofialeiri sekä kolmipäiväinen syyslomaleiri Jyväskylän yliopiston kampuksella. Leireillä kehitettiin uudenlaisia oppimistehtäviä Tieteen tiedotus ry:n rahoituksella.
Filosofian tiedekasvatuksessa hyödynnetään etenkin Filosofiaa lapsille (Philosophy 4 Children, P4C) -perinteessä kehitettyjä toimintatapoja, jotka ovat tulleet Suomessa tunnetuksi useiden väitöskirjojen ja järjestöjen toiminnan kautta. Siinä filosofiaa lähestytään erilaisten ajatuskokeiden, satujen, leikkien ja draaman avulla. Tärkeintä on yhteinen keskustelu ja yhdessä tapahtuva, kriittinen ajattelu. Myöskään leikillisyyttä ei saa unohtaa.
”Lapset ja nuoret ovat luonnostaan taitavia keksimään uusia ideoita ja esittämään kriittisiä kysymyksiä. Silloin voi ohjaajankin puntti tutista! Retoriikasta tulee äkkiä Riikka Reto”, Sari muistelee syksyn 2018 kerhotoimintaa, josta syntyi aineistoa Sarin pro gradu -tutkielmaan
Oppia lukemalla ja lasten kanssa kokeilemalla
”Itselleni lasten kanssa filosofointi JYUnioreissa muodostui tärkeäksi oppimisen paikaksi ja toimi erinomaisesti omien pedagogisten opintojeni rinnalla, jossa keskityin lukio-opetukseen”, Sari kertoo toiminnan alkuvaiheista. ”Oppia tuli lukemalla ja itse lasten kanssa kokeilemalla”.
Satuja ja leikkejä on matkan varrella kirjoitettu ja kehitetty paljon myös itse. ”Yksi erityisen mieleenpainuva hetki ensimmäisessä filosofiakerhossa oli, kun kirjoittamassani avaruusteemaisessa prosessidraamassa kerholaiset keksivät itse jatkaa draaman sisälle kirjoittamaani leikkiä. Leikin musiikki päättyi kesken, joka tarkoitti sitä, että osa avaruusmatkustajista uhkasi jäädä alukseen sisälle, kun piti paeta avaruuskapseliin. Kerhon jäsenet jatkoivat leikkiä ja musiikkia itse tehden ja pelastivat loputkin avaruusmatkaajat tuhoon tuomitusta aluksesta”, Sari kuvaa vaikuttavaa tilannetta.
Diogenee-hahmona kirjamessujen lavalle
"Eräänlainen filosofisen toiminnan huipentuma oli päästä filosofoimaan lasten kanssa Jyväskylän kirjamessujen lavalle marraskuussa", Sari kertoo Tieteen tiedotus ry:n hankkeessa toteutetusta tapahtumasta. Paikan päällä ja esiintymishetkellä osallistujajoukko hupeni, kun Tatun ja Patun kirjoittajat jakoivat nimmareita. ”Tämän kaltaisiin yllätyksiin voi varautua vain tiettyyn rajaan saakka. Lasten ja nuorten kanssa toimiessa täytyy heittäytyä ja elää hetkessä. Loppujen lopuksi saimme kuitenkin Diogeneen hahmon ympärille kirjoitetun sadun avulla vastauksia kysymykseen: Mikä on ihminen? Keskustelussa lavalle lentäneestä kumikanasta inspiroituneena yleisö päätyi määrittelemään, että ihminen on humoristinen ja leikkimielinen olento, joka on välillä aivan kananlihalla. Ja näinhän se on”, Sari summaa tapahtumia nauraen.
Katso Sari Hietamäen ja Ville Mäen video filosofiasta.