Kohti inklusiivista varhaiskasvatusta
”Kohti inklusiivista varhaiskasvatusta” on Opetushallituksen rahoittama täydennyskoulutushanke, jossa järjestetään kolmesta osiosta koostuva täydennyskoulutusohjelma varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Savonlinnan kesäyliopisto koordinoi hanketta ja toteuttaa alueellaan järjestettävän koulutuksen, Kainuun kesäyliopisto – Oppimiskeskus Kainula, Keski-Pohjanmaan kesäyliopisto ja Jyväskylän kesäyliopisto toteuttavat koulutukset omilla alueillaan. Hanke toteutetaan 2024–2025.
Hanke kokoaa 60 varhaiskasvattajaa eri puolilta Suomea yhteisiin koulutuspäiviin ja alueellisiin soveltaviin reflektiopäiviin kehittämään tasa-arvoista varhaiskasvatusta inkluusion ja varhaiskasvatussuunnitelmien täytäntöönpanon avulla. Koulutuksessa vaihtelevat teoriaopiskelu, vertaisreflektio, kokeilut ja työyhteisössä jakaminen. Koulutuksen tavoitteena on varhaiskasvatushenkilöstön osaamisen vahvistaminen etenkin inkluusion periaatteiden toteuttamisessa ja uusien pedagogisten toimintatapojen käyttöön ottaminen. Välineeksi on valittu kielitietoisuuteen ja leikkiin liittyvien pedagogisten ratkaisujen kehittäminen.
KOULUTUKSEN OSIOT:
1. Inklusiivisuus varhaiskasvatuksessa
Keskeiset sisällöt:
– Inklusiivisuus käsitteenä varhaiskasvatuksen kontekstissa: mitä tarkoittaa, ketä koskee
– Inklusiivinen toiminta 1) arvojen ja asenteiden 2) toimintakulttuurin, 3) pedagogisten ratkaisujen, 4) vuorovaikutuksen 5) oppimisympäristön näkökulmista
– Inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen
Osio sisältää 2 vuorovaikutteista, verkossa toteutettavaa koulutusiltapäivää ja 3 reflektiotyöskentelytapaamista ammattiryhmissä verkossa.
Aikataulu: Luentoiltapäivät klo 12-16 to 6.2. ja to 6.3.2025.
Reflektiotyöskentelytapaamiset ammattiryhmissä klo 13-16. Valitse ilmoittautuessasi työnkuvaasi parhaiten vastaava ryhmä tai se, jonka aikataulu sopii sinulle parhaiten. Tarvittaessa voit osallistua myös toisten ryhmien kokoontumisiin, mikäli jotkin yksittäiset tapaamiskerrat eivät sinulle sovi.
- Varhaiskasvatuksen lastenhoitajat, perhepäivähoitajat, avustajat ma 17.2., ma 24.2. ja ma 17.3.
- Varhaiskasvatuksen opettajat, sosionomit 1. ryhmä ti 18.2., ti 25.2. ja ti 18.3.
- Varhaiskasvatuksen opettajat, sosionomit 2. ryhmä ke 19.2., ke 26.2. ja ke 19.3.
- Päiväkodinjohtajat, varajohtajat ja varhaiskasvatuksen erityisopettajat to 20.2., to 27.2. ja to 20.3.
Kouluttaja: KT Päivi Pihlaja, kasvatustieteen, erityisesti varhaiskasvatuksen professori, Itä-Suomen yliopisto.
2. Leikkipedagogiikan kehittäminen
Keskeiset sisällöt:
– Leikin itseisarvo ja rooli lapsen kehityksessä ja oppimisessa
– Inklusiivinen, kaikille yhteinen leikki ja aikuisen rooli leikissä
– Leikin jatkuvuus ja pitkäkestoisuus tuokioiden/vapaan leikin hetkien sijaan, leikkimaailmojen
rakentaminen
– Leikin havainnointi ja dokumentointi sekä oman toiminnan reflektointi
Osio sisältää 2 vuorovaikutteista, verkossa toteutettavaa koulutusiltapäivää ja 3 reflektiotyöskentelytapaamista verkossa.
Aikataulu: Luentoiltapäivät klo 12-16 ke 26.3. ja to 24.4.2025.
Reflektiotyöskentelytapaamiset verkossa ammattiryhmissä klo 13-16. Valitse työnkuvaasi parhaiten vastaava ryhmä tai se, jonka aikataulu sopii sinulle parhaiten. Tarvittaessa voit osallistua myös toisten ryhmien kokoontumisiin, mikäli jotkin yksittäiset tapaamiskerrat eivät sinulle sovi.
– Varhaiskasvatuksen lastenhoitajat, perhepäivähoitajat, avustajat ma 7.4., ma 14.4. ja ma 5.5.
– Varhaiskasvatuksen opettajat, sosionomit 1. ryhmä ti 8.4., ti 15.4. ja ti 6.5.
– Varhaiskasvatuksen opettajat, sosionomit 2. ryhmä ke 9.4., ke 16.4. ja ke 7.5.
– Päiväkodinjohtajat, varajohtajat ja varhaiskasvatuksen erityisopettajat to 10.4., to 17.4. ja to 8.5.
Kouluttaja:
KT Taina Kyrönlampi, Dosentti, Yliopistonlehtori, Esi- ja alkuopetus, Oulun yliopisto
3. Kielitietoisuus osana leikkipedagogiikkaa
Keskeiset sisällöt:
– Kielellisten taitojen vahvistaminen ja lasten kiinnostuksen herättäminen kieleen leikissä
– monikielisyyden huomioiminen ja muu kielellisen osaamisen vaihtelu modernin leikkipedagogiikan keinoin
– kielitaidon osa-alueet varhaiskasvatusikäisillä: puheen ymmärtäminen ja tuottaminen, aktiivinen ja passiivinen sanavarasto
– kielitietoisen leikkipedagogiikan edellyttämä osaaminen kasvattajalta, tiedot, taidot, asenteet
Osio sisältää 2 vuorovaikutteista, verkossa toteutettavaa koulutusiltapäivää ja 3 reflektiotyöskentelytapaamista verkossa.
Aikataulu: Luentoiltapäivät 8.5. ja 5.6. klo 12–16. Muu aikataulu täsmentyy.
Kouluttajat:
KM, alkuopetukseen ja englannin kieleen erikoistunut luokanopettaja,
toiminnallisen opetuksen kouluttaja ja oppimateriaalin tekijä, Teija Kauppi ja
KM, luokanopettaja, tietokirjailija, draamapedagogi, toiminnallisen
opetuksen kouluttaja ja oppimateriaalin tekijä, Eija Leskinen
Ilmoittaudu mukaan koulutukseen: Kohti inklusiivista varhaiskasvatusta 6.2.-19.6.2025 - JYVÄSKYLÄN KESÄYLIOPISTO.
Lisätiedot: Leena Meriläinen, puh. num. +358 50 381 2313, sähköposti leena.s.merilainen@jyu.fi