Uutta pätevyyttä opettajan työhön – opiskelijoidemme kokemuksia ruotsin ja englannin opinnoista
Ulla suoritti Kesäyliopistossa ruotsin kielen perusopinnot Sara opiskeli itselleen englannin kielen opetuspätevyyden
Jyväskylän kesäyliopiston avoimissa yliopisto-opinnoissa opiskelee vuosittain useita osaamistaan täydentäviä opettajia. Suurin osa Kesäyliopiston englannin ja ruotsin kielen opintojen opiskelijoista päätyy ilmoittautumaan opintoihin työllistymismahdollisuuksiaan parantaakseen.
– Olin pätevä saksan- ja ruotsinopettaja, mutta niiden vakipaikkoja on vähän tarjolla. Onnistuin kuitenkin saamaan viran saksan- ja ruotsinopettajana englannin opiskelut aloitettuani, mutten halunnut jättää englannin opiskelua kesken. Se olikin hyvä, koska nyt saan englannin 3. opetettavaksi kielekseni, mikä tuo työhöni lisää kaipaamaani vaihtelevuutta, englannin perus- ja aineopinnot Jväskylän kesäyliopistossa suorittanut Sara kertoo.
– Jyväskylän kesäyliopiston valitsin, koska siellä pystyi opiskelemaan etänä paljon ja Lahdesta, jossa asun, ei ollut kamalan pitkä matka lähiluennoille, Sara lisää.
Myös ruotsin kielen perusopinnot opiskelleen Ullan päätös ruotsin kielen opiskeluun liittyi vahvasti työelämään.
– Toivoin saavani lisää pätevyyttä ja mahdollisesti myös opetustunteja. Jyväskylän kesäyliopisto oli minulle myös ennestään tuttu, sillä olen tehnyt aiemmin täällä Mindfulness-tunnetaitovalmentajaopinnot.
Sekä Ulla että Sara onnistuivat yhdistämään työn ohessa opiskelun hyvin arkeen.
– Opintoja on lauantaisin pari kertaa kuukaudessa, vaihtelevasti joko lähiopetuksena tai etänä. Opintojen kanssa ollaan myös oltu hyvin joustavia ja pakollisista menoista aiheutuneet poissaolot on voitu suorittaa korvaavilla tehtävillä, Ulla kertoo.
Ulla ja Sara kannustavat työn ohessa opiskelevia tasaiseen etenemiseen. Ajankäytön suunnittelu korostuu kiireisessä arjessa.
– Opiskelin paljon iltaisin lasten käytyä nukkumaan ja tyylillä vähän useana iltana kuin muutamana iltana tuntikaupalla. Töissä hyppytunneilla opiskelin joitain kertoja myös. Eli kyllä siinä sai suunnitella tarkastikin, että minkä tehtävän teki milloinkin, Sara summaa.
– Jos joka viikko edistää opintoja edes vähän, ei tule paniikkia ennen tenttiä tai tehtävänpalautuksen deadlinea. Etenkin jos töissä on kevyempi tai helpompi viikko, kannattaa tehdä opintoja eteenpäin, Ulla vinkkaa.
Yliopisto-opintojen aloittamiseen jälleen aikuisiässä oli molemmilla aluksi totuttelua. Ryhmän vertaistuki osoittautui nopeasti kullanarvoiseksi.
– Kun aloitin ruotsin opinnot, koin haastavaksi hyväksyä niin sanotusti “ruosteessa” olemisen. Huomasin myös, ettei enää jaksa opiskella monta tuntia putkeen tai yötä myöten. Tekniikkakin oli aluksi vierasta, mutta ihanat ja kärsivälliset opiskelukaverit ovat auttaneet paljon. Tapaamisissamme on myös aina hyväksyvä, kannustava ja huumoripitoinen tunnelma, Ulla kehuu.
– Huolimatta haasteista, opiskelu on ollut myös innostavaa ja motivoivaa. Minua on motivoinut oma oppiminen sekä se että saa haastaa itseään, ja että on mahdollisuus saada uusinta tietoa hyvin jäsennellyssä muodossa. Opiskeluryhmä on myös antanut paljon tukea ja kannustusta, ja olemme käyneet heidän kanssaan tosi hyviä keskusteluja. Tavoitteellisen opiskelun aloittaminen 30 vuoden jälkeen vaati alussa opettelua ja aikaa, mutta huomasin, että niillä vuosia sitten omaksutuilla opiskelutavoilla pärjää yhä!
– Onneksi moni muukin opiskelijoista oli samassa tilanteessa työn, perhe-elämän ja opiskelujen yhdistämisen suhteen ja toisten tuki auttoi jatkamaan eteenpäin. Aikuisopiskelijana oli mukava huomata, että vieläkin on mahdollista opetella uutta ja saavuttaa uusia juttuja ja tavoitteita. Olin aiemmin surkutellut, etten ollut aiemmin parikymppisenä opiskellut lisäksi englantia, mutta nytpähän ei tarvitse sitä murehtia. Koskaan ei ole liian myöhäistä muuttaa suunnitelmiaan ja tehdä toisin, Sara toteaa.
Opinnoista on molemmille jäänyt paljon käteen. Ulla huomasi opintojen edetessä, että opiskelu työn ohella virkistää ja tuo työhön uutta näkökulmaa ja jaksamista.
– Opinnoista on ollut paljon hyötyä myös työelämässä. Tärkeimpänä voisin sanoa sen, että roolin vaihtuminen opettajasta opiskelijaksi on tuonut paljon ymmärrystä ja lempeyttä omia oppilaitani kohtaan. Aikuiskouluttajat ovat antaneet hyvää esimerkkiä joustavuudesta ja kohtaamisen ja keskusteluyhteyden tärkeydestä. Minulle on ollut myös hyväksi kerrata kielitietoa. Ruotsin tullessa alakouluun muutama vuosi sitten, olin yllättynyt siitä, kuinka moni luokanopettaja opettaa lukioaikaisilla tiedoillaan eivätkä hanki pätevyyttä sen opettamiseen. Mielestäni aloittelevat oppilaat ansaitsevat asiaan kunnolla perehtyneen opettajan. Oppikirja, jonka mukaan edetä, auttaa vähän, mutta syvempi ymmärrys ja aineenhallinta tulee vasta opiskelun ja kertaamisen kautta.
– Olen oppinut mielestäni englantia todella paljon näiden kahden vuoden aikana, mistä on ollut hyötyä muutenkin monessa kohtaa. Opin, kuinka rakentaa hyvä essee ja kuinka siteerata oikein. Opintojen lopussa ihan aidosti tykkäsin kirjoittaa esseitä, mikä oli minulle ihan uutta. Ja lisäksi oli ihanaa pitkästä aikaa oppia jotain uutta, mistä tiesi olevan hyötyä sekä töissä että henkilökohtaisessa elämässä, Sara kuvailee.
Sara ja Ulla kokevat osaamisen päivittämisen Kesäyliopistossa käteväksi ja nostavat myös esiin opettajien lisäkouluttautumisen tukemisen tärkeyden.
– Jyväskylän kesäyliopistolla on kiinnostavia opintokokonaisuuksia, hyvin suunnitellut ja toteutetut koulutukset ja asiantuntevat, motivoivat kouluttajat. Hinnatkin ovat olleet kohtuulliset ja toivon sydämeni pohjasta, että ne eivät nousisi liian korkeiksi jatkossakaan. Siksi mielestäni on myös virhe lakkauttaa aikuiskoulutustuki. Se on ollut opettajille erinomainen keino päivittää osaamistaan, hankkia lisää pätevyyttä ja parantaa työllistymismahdollisuuksiaan sekä työssä jaksamista. Toivon, että aikuiskoulutustuen tilalle kehitetään jokin korvaava järjestelmä, joka voisi motivoida työikäisiä elinikäiseen oppimiseen, Ulla pohtii.
Opintoihin ryhtymiseen on Saran mukaan Kesäyliopistossa matala kynnys.
– Olen todella kiitollinen, että Jyväskylän kesäyliopisto järjesti nämä perus- ja aineopinnot näin matalalla kynnyksellä, ei siis ollut mitään pääsykoetta tai vastaavaa. Olen todella tyytyväinen opintoihin. Opin erittäin paljon ja näistä oli konkreettista hyötyä ammatissani!
Jyväskylän kesäyliopisto järjestää englannin ja ruotsin kielen perusopintoja vuosittain sekä englannin aineopintoja noin joka toinen lukuvuosi. Tarkista ajankohtaiset opinnot ja ilmoittaudu mukaan!
- Englannin kielen perusopinnot (JYU) lv. 2024-2025 ilmoittaudu pikaisesti!
- Ruotsin kielen perusopinnot (JYU) lv. 2024-2025 ilmoittaudu pikaisesti!