Jyväskylän Ikääntyvien yliopisto vastaa tarpeeseen tietää ja hemmottelee osallistujia huippuasiantuntijoiden luennoilla

Jyväskylän Ikääntyvien yliopisto kevätlukukausi käynnistyy keskiviikkona 10.1.2024 klo 14.00

Ikääntyvien yliopisto tarjoaa vuonna 2024 tutkittua tietoa ajankohtaisista aiheista. Keskiviikkoisin järjestettävien luentojen lisäksi ohjelmassa on seminaareja, kieliopintoja, tietokone- ja älylaitekursseja sekä opintokäyntejä. Tilaisuuksiin ovat tervetulleita kaikki tiedosta kiinnostuneet, eläkkeelläkään ei tarvitse olla. Jyväskylän ikääntyvien yliopistotoiminta on osa Jyväskylän yliopiston Tiedettä kaikille -toimintaa. Lukukauden opinto-ohjelma löytyy verkosta: www.jyu.fi/ikis

Lukukauden avaa vanhusasiavaltuutettu Päivi Topo 10.1. kello 14.00. Vanhusasiavaltuutettu pohtii ensimmäisten toimintavuosiensa aikana saamiensa kokemuksen pohjalta ikääntyneiden yhdenvertaisuuden toteutumista. Pian lähestyviä presidentinvaaleja pohjustetaan 24.1. dosentti Heikki Roiko-Jokelan puheenvuorolla Suomen tasavallan presidenttien vallasta ja vallankäytöstä. Kevään aikana tullaan kuulemaan myös mm. kirjailija Rosa Liksomia, Kiinan Xi Jinpingin aikakauden asiantuntija Matti Purasta, maailmanpolitikkaa ulkopoliittisen instituutin tutkimusjohtaja Sinikukka Saaren näkemänä sekä Ben Furmanin ajatuksia lasten kasvatuksessa. Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen kannalta luentojen aiheiksi on nostettu mm. lihavuuden lääkintä, sydänäkkikuolemat, liikunnan haasteet ikääntyessä ja muistisairauden merkitys parisuhteelle. Luentoja voi seurata Jyväskylän yliopistolla, verkossa ja yli 50 kansalais- tai kesäyliopistossa eri puolilla Suomea.

Ikääntyvien yliopiston seminaareissa ja kursseilla opiskellaan mm. kieliä, klassista musiikkia, luovaa kirjoittamista, filosofiaa, sukututkimusta sekä digitaitoja. Moniin seminaareihin voi opiskelija valintansa mukaan osallistua verkossa tai paikan päällä. Opintokäynnit suuntautuvat sekä lähelle että kauas, ohjelmassa on mm. kurkistus Jyväskylä Sinfonian kulisseihin, vierailu Högforsin tehtaalle ja opintomatka Pariisin taiteilijakortteleihin.

Ikääntyvien yliopistossa järjestetään myös älykännykän, tabletin sekä tietokoneen käyttökoulutuksia ja opitaan käyttämään verkkopalveluja. Ohjelmassa on kursseja aloittelijoille ja edistyneille tietokoneiden käyttäjille. Tukea digipulmiin saa myös yhdessä Jyväskylän kirjaston kanssa järjestetyistä digitietoiskuista, joita voi seurata pääkirjastolla ja verkossa. Yksilöllistä tukea tarvitsevat saavat apua Ikääntyvien yliopiston vapaaehtoisilta digineuvojilta, jotka antavat maksutonta ohjausta mm. kirjastoilla.

Ikääntyvien yliopistoon osallistuminen tuo iloa arkeen. Eräs osallistuja kertoo kokemuksistaan seuraavasti: ”Ikis on päivieni pelastus, talvikausieni turva. Varsinkin tänä vuonna olen ottanut ohjelmasta niin monta kurssia, ettei tarvitse kotona peukaloitaan pyöritellä. Etenkin yleisluentoja yliopiston päärakennuksessa pidän erinomaisina. Ne käsittelevät ajankohtaisia asioita ja antavat kattavia teoreettisia taustoja erittäin erilaisille asiakokonaisuuksille. Luennoilta alkaa myös saada tuttuja. Tätä ikis-opintojen seurausta ei pidä väheksyä.”.

KEVÄÄN LUENTOSARJAT

Monipuolisesti yhteiskunnan muutoksia, kulttuuria, terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitoa sekä ympäristöä käsittelevät luennot järjestetään Jyväskylän yliopiston päärakennuksen juhlasalissa, C 1. Poikkeuksena 6.3. ja 13.3., jolloin paikkana on Mattilanniemi, Agora-rakennus, Martti Ahtisaari -sali.

Luennot ovat maksullisia. (JYU:n henkilöstöllä on mahdollisuus osallistua luennoille osana henkilöstökoulutustaan maksutta.)

YLEISLUENNOT

10.1. Miten ikääntyneiden yhdenvertaisuus toteutuu? Vanhusasiavaltuutetun kokemuksia ensimmäisiltä toimintavuosilta 2022–2023 Vanhusasiavaltuutettu Päivi Topo

24.1. Suomen tasavallan presidenttien valta ja vallankäyttö Dosentti Heikki Roiko-Jokela, JYU

7.2. Kirjailijavierailu: Väylä-romaanin syntyprosessi Kirjailija Rosa Liksom

21.2. Kiina Xi Jinpingin aikakaudella Erikoistutkija Matti Puranen, Maanpuolustuskorkeakoulu

6.3. Säilyykö Suomi hyvinvointiyhteiskuntana? Dosentti, puheenjohtaja, Elli Aaltonen, SPR

20.3. Maailma, jossa elämme! Ajankohtaiskatsaus maailmanpoliittiseen tilanteeseen (etäluento)
Tutkimusjohtaja Sinikukka Saari, Ulkopoliittinen instituutti

3.4. Maailma, jota kohti kuljemme! Tulevaisuudentutkijan puheenvuoro (etäluento)
Professori Markku Wilenius, TY

17.4. Sivistyksen Suomi Emeritusprofessori Eero Tarasti, HY

TERVEYS, HYVINVOINTI JA YMPÄRISTÖ -LUENNOT

17.1. Lääkkeitä lihavuuden hoitoon Professori, Eriika Savontaus, TY

31.1. Happea! Taiteen hoitava vaikutus Taidehistorioitsija, FM Teija Isohauta

14.2. Miten pysyä kunnossa, kun liikkuminen on käynyt vaikeaksi?
Dekaani, professori Sarianna Sipilä, JYU

28.2. Kaupunkilaisen juoma- ja ruokakulttuurin kehitysvaiheita
Kamarineuvos FL, FT h.c. Erkki Fredrikson

13.3. Lasten haasteet taidoiksi. Maalaisjärjen ja vanhojen viisauksien paluu kasvatukseen
Psykiatrian erikoislääkäri Ben Furman

27.3. Sydänperäiset äkkikuolemat Kardiologian professori, erikoislääkäri Jussi Hernesniemi, TAYS

10.4. Suo, kuokka ja hiilidioksi - soiden ennallistaminen luontokadon ja ilmastonmuutoksen ratkaisijana?
Dosentti Merja Elo, JYU

24.4. Parisuhteesta hoivasuhteeseen. Muistisairaus parisuhteessa Gerontologi, TtT Päivi Eskola, JYU

8.5. Elämänilon tunnistus, keruu ja säilöntä. Sanamaija, FM Heli Laaksonen
The Grand Old Big Band esiintyy aulassa ennen kevätjuhlaluentoa!

Jyväskylän Ikääntyvien yliopisto toivottaa sekä uudet että aiemmin toimintaan osallistuneet lämpimästi tervetulleiksi!

Lisätietoja:

rehtori Leena Meriläinen, 050 381 2313 leena.s.merilainen@jyu.fi