Digimarkkinointia opiskelemassa Teneriffan auringossa

Kesäyliopiston koulutussuunnittelija Jenni osallistui Erasmus+ -kurssille elokuussa 2022

IMG_20220822_171616.jpg

Playa de Martianez

Vietin elokuun lopussa viikon digitaalisen markkinoinnin Erasmus+ -kurssilla Teneriffan Puerto de la Cruzissa. Kurssin järjesti FU International Academy. Kurssin kesti maanantaista perjantaihin, minkä jälkeen vietin vielä lauantain Teneriffalla ennen kotiinpaluuta.

Kurssin järjestäjä FU International Academy on paikallinen yksityinen oppilaitos, joka järjestää markkinointiaiheisten kurssien lisäksi mm. espanjan kielen ja ohjelmoinnin koulutuksia. Opetus pidettiin kurssikeskuksen omissa tiloissa vähän Puerto de la Cruzin keskustan ulkopuolella. Jokaisena kurssipäivänä käsiteltiin eri osa-aluetta digitaalisesta markkinoinnista. Myös kouluttajat vaihtuivat, mikäli oli mielestäni hyvä, sillä näin saimme kuulla kunkin osa-alueen ammattilaisen näkemyksiä tämän hetken parhaista käytänteistä. Kurssilla käytiin läpi digitaalisen markkinoinnin peruskäsitteet, -periaatteet ja tämän hetken toimivimmat käytänteet, tutustuttiin hakukoneoptimointiin ja sisältömarkkinointiin, suunniteltiin oman organisaation markkinointia ja harjoiteltiin mainosten laatimista. Oppilaitos järjesti osallistujille myös eri vapaa-ajan ohjelmaa, joiden puitteissa pääsin mm. kertaamaan espanjan kielen taitoani, vierailemaan kasvitieteellisessä puutarhassa sekä opettelemaan salsan ja kizomban askelkuvioita.

IMG_20220822_171127.jpg

Puerto de la Cruzin maisemia

Kurssi ylitti odotukseni: koulutus oli erinomaista ja kokonaisuus oli organisoitu moitteettomasti. Opetus oli selkeää ja sopivan tasoista minulle, sillä teen jo jonkin verran markkinointia osana töitäni Jyväskylän kesäyliopistossa. Sain kompaktissa paketissa paljon tietoa ja käytännön vinkkejä oman kesäyliopiston markkinoinnin kehittämiseen. Töissä uudet opit otettiin innolla vastaan ja pääsenkin heti käyttämään opittua työssäni. Puerto de la Cruz oli kurssimatkakohteena optimaalinen: kurssipäivien jälkeen ehti rentoutua rannalla tai uima-altaalla sekä tutustua paikalliseen ruokakulttuuriin muiden kurssiosallistujien kanssa. Vaikka opiskelu oli kurssilla intensiivistä, toimi maisemanvaihdos myös palauttavasti. Uusista opeista, tuttavuuksista ja maisemista sai selvästi energiaa lukukauden aloitukseen!

IMG_20220827_134400.jpg

Teiden kansallispuisto

Erasmus+-kurssit mielletään usein lähinnä opettajille suunnatuiksi. Tarjolla on kuitenkin myös kursseja, jotka soveltuvat erinomaisesti myös koulutussuunnittelijoille tai muille hallintohenkilökuntaan kuuluville, kuten juuri tämä kurssi, jolle itse osallistuin. Toivoisin, että kesäyliopistojen hallintohenkilökunta innostuisi hyödyntämään SKYOT:in ja Erasmus+ -liikkuvuusprojektin mahdollistaman tilaisuuden kouluttautua ja verkostoitua kansainvälisesti nykyistä laajemmin.

Jenni Panula-Ontto
Koulutussuunnittelija

IMG_20220827_154431.jpg

Kurssi huipentui retkeen Teide-tulivuoren huipulle.