JYUniorit verkossa - Lasten ja nuorten yliopistotoiminta siirtyi verkkoon

luontoleiri2020verkossa.jpg

JYUNIOR-leirit toteutuivat kesällä 2020 virtuaalisena, sillä Jyväskylän kesäyliopisto ja yliopisto suhtautuivat jo varhain keväällä koronaviruksen aiheuttamaan uhkaan vakavasti ja huolehtivat niin opiskelijoiden kuin leiriläistenkin turvallisuudesta. Oli selvää, että leirejä haluttiin kuitenkin toteuttaa ja näin syntyi uudenlaisia kokemuksia virtuaalisesta tiedekasvatuksesta luonto- ja peliohjelmoinnin teemojen ympärille. Ohjaajat ja opiskelijat ovat olleet ovat tyytyväisiä siihen, kuinka leireillä yhdistyivät yhteydenpito verkossa ja itsenäinen työskentely.

LUONTOLEIRI VERKOSSA JA LÄHILUONTOA HAVAINNOIDEN

Juhannusta edeltävillä viikoilla liki 20 lasta tutustui Joutsan ja Jyväskylän seutujen lähiluontoon, mukanaan ohjeet ja yhteydenpitovälineet virtuaalileirin ohjaajiin. Leirin kuluessa opeteltiin monenlaisia luonnon havainnoinnin taitoja: tunnistettiin niin lintuja, hyönteisiä, kasveja kuin mineraalejakin. Lapset oivalsivat, mikä merkitys on tärkeimpien tuntomerkkien etsimisellä. He osasivat tunnistaa huomionarvoisia piirteitä tutkimuskohteissaan ja keskustella havainnoistaan, vaikka vihreille toukille tai kiiltäville kiville ei lopullista latinankielistä nimeä keksittykään. Leirillä tehtiin myös pieniä tutkimustehtäviä lähiympäristössä ja tutustuttiin esimerkiksi veden puhdistamiseen, villiyrttien käyttöön ruoassa sekä parhaisiin saippuakuplaresepteihin.

Leirin ohjaajina toimivat Jyväskylän yliopiston luokan- ja erityisopettajaopiskelijat. Lapset ja kunkin päivän ohjaajat tutustuivat joka päivä uudestaan, mutta menoa se ei haitannut. Tutuiksi tulivat niin harrastukset kuin lemmikkieläimetkin ja ohjaajat saivat vastata kiperiin kysymyksiin, kuten vaikkapa mihin kouluun he aikoivat tulla töihin valmistuttuaan! Videotapaaminen pidettiin auki kysymyksiä ja jutustelua varten muutoinkin kuin varsinaisilla alku- ja lopputapaamisilla.

PELIOHJELMOINTILEIRILLÄ SYNTYY OMA TIETOKONEPELI

UrhoP_War_of_Universe.png

Tietokonepelit ovat tuttuja kaikille lapsille, mutta vain harva voi sanoa tehneensä itse oman pelin. Nuorten peliohjelmointikurssille pääsi tänä kesänä osallistumaan ensimmäistä kertaa kotoa oman koneen äärestä. Tavoitteena oli jälleen pyöräyttää viikossa peli, mutta tällä kertaa ohjaus ja opetus tapahtui verkon välityksellä. Kurssin ensimmäisenä päivänä kurssilaiset tekivät Flappy Bird-pelin inspiroimana Läpsylintu-kloonin ohjeiden ja ohjaajien avustamana. Niin ryhmäopetus kuin spontaani yksilöohjaus onnistuivat näppärästi näytön ja ääniyhteyden jakamisen ansiosta. Esimerkkipelin jälkeen jokainen suunnitteli oman pelinsä ja toteutusaikataulun viikolle. Ahkeran suunnittelun jälkeen leiriläiset koodasivat ohjaajien ja ohjekirjaston avulla peliään. Viikko huipentui perjantaihin, jolloin jokainen leiriläinen esitteli oman pelinsä. Kesän ensimmäiset pelileirit ovat nyt ohi, mutta viimeisille leireille (viikolla 31) mahtuu vielä muutama osallistuja.

Lapset ja nuoret nauttivat verkkoleireistä. Saadun palautteen perusteella paitsi oppivat rutkasti uutta ja lisäksi tutustuivat leirillään myös monenlaisiin roolimalleihin: ohjaajat olivat ystävällisiä, kiireettömiä aikuisia, jotka olivat innoissaan heidän kanssaan samoista asioista. Leireistä saatujen kokemusten kannustamana JYUnior-toiminnassa tullaan jatkossakin tarjoamaan lapsille verkkoleirejä ja –kerhoja. Verkkototeutukset tukevat myös JYUnior-toiminnan tavoitetta tarjota tiedetoimintaa myös yliopistolta etäällä asuville lapsille ja nuorille.

Leirit toteutettiin Jyväskylän kesäyliopiston, yliopiston, Keski-Suomen Luma-keskuksen, Joutsan kunnan ja Rutalahden nuorisoseuran yhteistyönä.

Lisätietoja

Luontoleiri: Yliopistonopettaja Anna-Leena Kähkönen, OKL (anna-leena.m.kahkonen@jyu.fi)

Peliohjelmointi: Akseli Rauhansalo, Informaatioteknologian tiedekunta (a.rauhansalo@gmail.com ja Antti-Jussi Lakanen (antti-jussi.lakanen@jyu.fi)

sekä rehtori Leena Meriläinen, Jyväskylän kesäyliopisto (leena.s.merilainen@jyu.fi)