Tapa tuottaa sisältöä muuttuu jatkuvasti Internetin laajetessa. Tekoälyn kehitys on uusista toimintatavoista ja teknologisista päivityksistä kuumin, ja monen markkinoinnin ammattilaisen huulilla. Artificial Intelligence (AI) pystyy kirjoittamaan artikkelin aiheesta kuin aiheesta ihmistä nopeammin, mikä on herättänyt etenkin sisällöntuottajien keskuudessa huolen heidän työnsä jatkuvuudesta. Tekoäly yhdistelee verkosta löytyviä valmiita tekstejä ja hakukoneoptimoinnin kannalta olennaiset avainsanat on helppo lisätä mukaan. Kone ei pode tyhjän paperin kammoa, lomaile tai sairastele.
Mitä on AI-avusteinen sisällöntuotanto?
Tekoäly sisällöntuotanto vastaa Internetin käyttäjien ”mistä on kyse?” -kysymyksiin. AI kirjoittaa Wikipedia-tyylisiä tietoartikkeleita keräämällä halutusta aiheesta löytyvän tiedon yhteen ja sanoittamalla sen uudelleen. Sanamäärä on suuri eikä plagiarismi-syytöksiä satele, sillä tekstinä tuotos on uusi ja ennen julkaisematon.
Tekoälyllä tuotetut tekstit toimivat parhaiten aloilla, joilla kilpailu on vähäisempää ja tietotekstien määrä pieni. Sen sijaan aihe, josta on jo olemassa lukemattomia julkaisuita, vaatii tekstiltä enemmän.
Tekoälyä käytetään muun muassa:
- sosiaalisen median postauksissa
- blogikirjoituksissa
- aloitussivuilla
- laskeutumissivuilla
- chat-roboteissa
Vaikka tekoäly tehostaa kirjoitusprosessia, ei sitä (vielä) voida käyttää aivan mihin vain. Jos artikkeli tai muu verkkojulkaisu vaatii uuden informaation tai eri näkemysten esittämistä, tekoälyn moottori hyytyy.
AI voi auttaa ketä tahansa sisällön luomisessa, mutta erinomaiset, lukijoissa tunnereaktioita aikaansaavat tekstit ovat taitavien sisällöntuottajien käsialaa. Artificial Intelligence ei haastattele, päättele, tutki, kritisoi tai tuota asiakaskokemuksia. Yritykset, markkinointitoimistot ja freelance-sisällöntuottajat tulevat edelleen tarvitsemaan osaamistaan ja kokemuspohjaansa halutuille kohderyhmille suunnatun sisällön tuottamiseen.
Sisältöosaaminen ja laadun varmistaminen
Google ja muut hakukoneet muokkaavat algoritmejaan jatkuvasti tarjotakseen käyttäjille parasta mahdollista palvelua. Niitä ei kiinnosta nostaa hakutulosten kärkeen artikkeleita, joilla ei ole kuluttajille minkäänlaista lisäarvoa. Siksi botit eivät enää arvota nettijulkaisuita yhtä hanakasti pituuden mukaan kuin ennen, vaan analysoivat aikaa, jonka surffaaja sivustolla viettää. Myös linkkien klikkaaminen ja sisällön jakaminen kertovat algoritmeille laadukkaasta sisällöstä, joka kiinnostaa yleisöä.
Sisällöntuottajan työnä ei siis ole lisätä tekstien määrää ja pituutta AI:n avulla, vaan arvioida onko julkaisu lukijalleen hyödyllinen. Sisältöosaaminen vaatii kokonaisuuksien ymmärtämistä, markkinointitavoitteiden asettamista ja laadunvalvontaa. Tekoälyn tuottama teksti voi etenkin suomenkielellä kirjoitettuna sisältää korvaan särähtäviä lauserakenteita tai muita kömpelöitä ilmauksia.
Hyvä sisältö:
- tuottaa lisäarvoa lukijalle
- on kohdennettu halutulle yleisölle markkinatilanteen mukaan
- noudattaa brändille tyypillistä äänensävyä kaikilla julkaisualustoilla
- saa yrityksen erottumaan joukosta edukseen
- on kieliopillisesti oikeaa ja sujuvaa
Jos teksti ei täytä yllä olevia kriteereitä, vaarana on, että kuluttaja klikkaa itsensä nopeasti sivustolta takaisin hakukonetuloksiin. Sivuston sijoitus laskee ja potentiaaliset ostokset tai muut yrityksen haluamat toimet, kuten verkko-ostos tai sähköpostilistalle liittyminen, jäävät vierailijalta tekemättä.
Sisällöntuotanto tekoälyllä – näin se tapahtuu
Tekoäly sisällöntuotanto alkaa valitsemalla suomeksi tehtävään työhön sopiva ohjelmisto. Valinnanvaraa on kotimaan markkinoilla vielä niukasti, sillä suuri osa AI-ohjelmista on kehitetty englanninkieliselle yleisölle. Ilmaiseksi palvelua ei ole tarjolla, vaan se ostetaan 100–1 000 euron välillä vaihtelevalla kuukausisummalla.
Kun palveluun on kirjauduttu, sisällöntuottaja:
- Valitsee tekstin aiheen ja siihen sopivan avainsanan.
- Tekoäly antaa ehdotuksensa rakenteesta, alaotsikoista ja tekstin pituudesta.
- Sisällöntuottaja hyväksyy ehdotukset tai tekee otsikoihin haluamansa muutokset.
- ”Generoi sisältö” -painike kirjoittaa valmiin tekstivedoksen.
- Sisällöntuottaja käy raakatekstin läpi, tekee tarvittavia muokkauksia ja julkaisee tekstin halutulla sivustolla.
Tekoäly hyödyntää työssään koneoppimistekniikoita ja luonnollisen kielen käsittelyalgoritmeja. Se pystyy personoimaan tekstejä lukijoiden demografisten tietojen perusteella, mutta parhaimmillaan tekoäly on markkinoinnin automaatiotyökaluissa. AI työskentelee chat-robottina ja virtuaalisena avustaja useilla eri sivustoilla, kuten Finnairilla ja Gigantilla.
Automaattisen tekstintuotannon plussat ja miinukset
Tekoälyn luomalla sisällöllä on useita käyttökohteita eikä kukaan voi kiistää, etteikö se tekisi tekstin tuotannosta nopeampaa. AI pystyy generoimaan sisältöideoita, etsimään trendejä ja analysoimaan dataa yrityksen tarpeiden mukaan. Se auttaa kohdeyleisön ymmärtämisessä ja pystyy tehostamaan yritysten asiakaspalvelua tarjoamalla vastauksen käyttäjien esittämiin kysymyksiin ympärivuorokauden.
Plussat | Miinukset |
+ Tuoretta sisältöä syntyy nopeasti ja tehokkaasti | – AI-tuotettu teksti saattaa vaatia runsaasti hiomista |
+ Sisällön määrä kasvaa huomattavasti | – Tekoäly ei pysty kirjoittamaan kokemusperäisiä tekstejä |
+ Tekstien pituutta on helppo lisätä | – Tekoälyn tuottama teksti ei välttämättä kiinnosta yleisöä |
+ Tekoäly ei pode tyhjän paperin kammoa | – Yhtenäisen äänensävyn löytäminen on hankalaa |
+ Avainsanat uppoavat tekstiin vaivattomasti | – Teksti kuulostaa helposti konemaiselta |
Jos tekstin tavoitteena on kuitenkin nostaa yrityksen sivun näkyvyyttä hakukonetuloksissa, ei AI ehkä ole paras ratkaisu. Pelkkä pituuden tai tekstien määrän lisääminen ei myöskään tee sisällöstä lukijalle relevanttia. Tekstien lisäarvo syntyy usein muiden neuvoista, mielipiteistä, kannanotoista ja kokemuksista, joihin tarvitaan nimenomaan toista ihmistä. Inhimillisyydessä olemme kiistattomasti koneita parempia.
AI ja hakukoneoptimointi
Toistaiseksi hakukoneet ovat suosineet pitkiä sisältöjä, johon ujutetut avainsanat ohjaavat lukijaa klikkaamaan auki yrityksen haluaman sivun. Kun tekoäly mahdollistaa tällaisten tekstien massatuotannon, hakukoneiden rankkaus-kriteerit muuttuvat. Jatkossa algoritmit keskittyvät arvioimaan sisällön laadukkuutta tekstin hyödyllisyyden, viihdyttävyyden ja sen aikaansaaman konversion kautta. Pelkkä eri lähteistä yhdistelty tietoteksti painuu arvoastekoilla alas.
Hakutulosten arvottamiseen tullaan käyttämään entistä enemmän niin kutsuttuja ”Engagement”-metriikoita, jotka kellottavat sivustolla vietettyä aikaa ja arvioivat tapaa, jolla lukija sisältöön reagoi. Avainsanoja ja tekstiin lisättyjä sivuston sisäisiä ja ulkoisia linkkejä tarvitaan, mutta myös videoiden ja kuvien rooli sivustolla korostuu. Google haluaa edelleen hakutuloksissaan esitellä ihmisten tuottamaa sisältöä, ja rajoittaa tekoälyn avulla tuotetun sisällön näkyvyyttä.
Tekoälyä voidaan pitää idearikkaana työkaverina, joka säästää sisällöntuottajien aikaa tekstin suunnittelussa ja toteutuksessa. Pelkästään sen harteille koko työtaakkaa ei toistaiseksi voida sysätä. AI ja sen käyttötarkoitukset kuitenkin kehittyvät jatkuvasti ja jo muutaman vuoden kuluttua tilanne voi olla täysin toinen.
Tietyillä hyvin kilpailluilla SEO-osa-alueilla saatetaan tulevaisuudessa nähdä massoittain tuotettua hakusanoihin kohdistettua ”tekosisältöä” eli spämmiä. Tätä tehdään toki nykyisinkin, mutta AI mahdollistaa tuotannon skaalautumisen useampaa kertaluokkaa suuremmaksi.
Tällaiselle alttiita aiheita ovat mm. netin rahapelaaminen, vakuudettomat luotot sekä aikuisviihde. Näissä
Hyvin todennäköistä on, sikäli kun nettihaku edes säilyy sellaisena kuin sen nykyisin ymmärrämme, että Googlen on tähän reagoitava signaaleja muuttamalla.