30.11.2018

Kesäyliopistoilta digiosaamista

Kesäyliopistot vastaavat vahvasti aikuisten puutteellisiin digitaalisiin taitoihin luomalla kaksi pysyvää ja kestävää koko maan kattavaa koulutusmallia. Niiden toteuttamiseen myönnettiin yhteensä 660 000 euron rahoitus 27.11. Opetushallituksen vapaan sivistystyön oppilaitoksille kohdennetussa valtionavustuksessa.

Aikuisten digitaitoja kehitetään joustavasti DIKATA-hankkeessa, jonka tavoitteena on luoda malli, jolla suomalaiset saavuttavat digiosaamisessa riittävät taidot päivittäiseen asiointiin ja palvelujen hyödyntämiseen verkossa. Koulutuksiin osallistuneita kannustetaan myös järjestämään omaan arkeen sopivia digitaitoja vahvistavia kohtaamisia muodostaen siten vapaaehtoispohjalta itsenäisiä DIKATA-verkostoja. Niitä pyritään luomaan maan kattavasti hankkeeseen osallistuvan kahdeksantoista kesäyliopiston kautta. Kokonaisuuttaa koordinoi Snellman-kesäyliopisto Kuopiossa.

Toisessa valtakunnallisessa hankkeessa halutaan vahvistaa ikääntyvien digitaitoja ja arjessa selviytymistä tietoyhteiskunnan vaatimalla tavalla. Tavoitteena on luoda GERONET-tutoroinnin ja koulutusten verkosto, joka perustuu aitoon vertaisohjaukseen ja senioreille mahdollisimman miellyttäviin oppimistilanteisiin. Mallissa koulutetaan tutoreita, jotka järjestävät senioreille vertaistutoroinnilla tuettuja tietotekniikkakursseja. Hanke yhdistää poikkeuksellisen laajasti eri alojen toimijoita ja sitä kehitetään yhteistyössä neljäntoista kesäyliopiston kanssa. Hanketta koordinoi Jyväskylän kesäyliopisto.

Lisätietoja hankkeista antavat

DIKATA-hanke                                                                                
rehtori Soili Meklin, Snellman-kesäyliopisto               
puh. 044 746 2841                                                                     
soili.meklin@snellmankesayliopisto.fi                                                     

GERONET-hanke
rehtori Leena Meriläinen, Jyväskylän kesäyliopisto  
puh. 050 381 2313     
leena.s.merilainen@jyu.fi                   

Suomen kesäyliopistot, 29.11.2018